Cykloturistika Trojmezí

Když cestujeme Šumavou na kole, nemůžeme vynechat ani oblast Trojmezí a Plešného Jezera. Doporučujeme dva výlety na kole pro celou rodinu, které vás zavedou k hraničnímu mezníku tří států (ČR, Německa a Rakouska) a k ledovcovému jezeru. Trasa prvního z nich vede téměř celá na Německé straně hranice. Ale nebojte se. Díky členství v EU a tomu, že ČR je součástí tzv. schengenského prostoru vám k přechodu státní hranice bude stačit platný cestovní pas nebo občanský průkaz. V obou případech cyklotrasy končí ve stejné oblasti, tím však podobnost končí. Tak popadněte rodinu a kola a vyrazte, uvidíte, že to stojí za tu krásu

-----

1)   Trasa: Nové Údolí – Trojmezí (14,5 km, cca 1 hodina 20 minut)

Protože je pro nás Šumava domovem, jsme rádi, že se sem lze dostat i vlakem. Nové Údolí je konečnou železniční zastávkou tratě 197 z Čičenic. Ve Volarech je možné přestoupit ze/do směru Strakonice a v Černém Kříži ze/do směru Český Krumlov a České Budějovice. Přímé vlaky jezdí do Nového Údolí z Čičenic, Prachatic i Českých Budějovic a Českého Krumlova. Nově vybudovaná zastávka v Novém Údolí se nachází těsně vedle místního muzea a krčmy. Můžete zde odpočívat beze strachu, že by vám vlak ujel. Počet spojů je vyšší než byste možná očekávali, především v letní sezóně každou hodinu přijede, či odjede z Nového Udolí vlak. V liché hodiny přijíždí a odjíždí vlaky ze/do směru Nová Pec, Horní Planá, Český Krumlov a České Budějovice, v sudé pak ze/do směru Volary, Prachatice, Vodňany a Čičenice. V létě jsou používány vozy na přepravu kol a i počet vlaků je vyšší. S párár přestupy sem dojedete i z Plzně, Brna a dalších koutů světa J Z Nového Údolí pak můžete v letním období pokračovat některým ze sezónních autobusů do Bavorska. Vydáváme se tedy z Nového Údolí a hned v úvodu překonáváme hraniční přechod a míjíme Haidmühle Grenze, zastávku u bývalé bavorské celnice těsně za hranicí. Pokračujeme kousek po Neuthaler Straße až do bavorského městečka Haidmühle, kde se napojujeme na cyklostezku Adalberta Stiftera na Dreisesselstraße. Po ní ujedeme zhruba 350 m a odbočíme doprava, po dalších asi 60 m zahneme doleva na Bahnhofstraße a opouštíme Haidmühle. Po 3,2 km se zahneme doprava a ujedeme ještě asi 900 m, když se dostáváme k silnici označené St2130. Zahneme doleva a po této silnici ujedete cca 300 m a sjedete z ní směrem doprava. Projedeme kolem Ferienhaus Landhaus Frauenberg, kde je možné se ubytovat. Odsud mírně doprava směřujeme cca 2,2 km: Na rozcestí sjedeme opět doprava a dostáváme se po dalších zhruba 2,7 km na rozcestí, kde musíme zahnout doleva, po 500 metrech zahneme opět doleva, urazíme 100 metrů a nyní zahneme ostře doprava.  Nyní pokračujeme úsekem asi 2,6 km, než se stočíme nalevo a to už jsme asi jen 800 metrů od cíle. Trasa dlouhá nějakých 16 km vedoucí převážně hlubokými lesy nás dovedla až k Trojmezí, které je hraničním bodem třech států. Již od roku 1756 v těchto místech stával hraniční mezník. Ten byl nahrazen v roce 1993 novým modernějším trojbokým žulovým sloupkem, na kterém jsou vyobrazeny státní znaky a názvy jednotlivých států psané vždy v mateřském jazyce dané země. Výlet je vhodný pro celou rodinu a před zpáteční cestou by byla škoda nenavštívit v okolí pěším výletem např. blízký Třístoličník nebo Plešné jezero. Trasu je možno na německé straně absolvovat ve dvou dalších variantách viz obrázek. Sledujte naše další tipy na cyklovýlety!

2)  Trasa: Nová Pec – Plešné jezero (11 km, cca 1,5 hodiny, pěšky cca 2,5 hodiny)

Při pobytu na v této části Šumavy můžete samozřejmě využít nejlépe horská kola k několika výletům. Jedním z nich je i výjezd na Plešné jezero. Je to sice jen půldenní výlet, ale přesto hezký výjezd. Vyjíždíte z Nové Pece po cyklostezce č.1026 směrem na Láz. Poté pokračujtei na Raškov, kde začíná ta pohodová část, protože jedete po rovince podél Schwarzenberského kanálu k Rossbachu. Tady začínáte pomalu stoupat na Říjiště a dále k Jezerní stezce a nouzovému nocovišti pod Plešným jezerem. Pro pěší je to odsud k jezeru jen 2 km po zelené, ale vy musíte pokračovat po cyklostezce 1028 na rozcestí U stříšky. Tady najedete na cyklostezku č. 1029 a začínáte opravdu stoupat k jezeru. Je to na první pohled pěkná štreka, ale po lesní asfaltce jste za chvilku u jezera. Když vám vyjde počasí, je to nádherný výhled, bohužel když jsou okolní kopce v mracích můžete si alespoň pročíst informační tabule, udělat pár fotek, videí a selfíček a vyrazit pomalu na zpáteční sjezd. Ten vede stejnou cestou a dovede vás opět do Nové pece. Slabá třičtvrtěhodinka a jste u auta.

3) Cyklostezka Adalbert Stifter Radweg

Šumava na koleměří  celkově 48 kilometrů a provede vás celkovým převýšením 600 metrů, pokud pojedete z Haidmühle u česko-německých hranic do Fürstenecku v Bavorském lese. Dá se to i obráceně, ale při této variantě se vyšlapané výškové metry téměř zdvojnásobí.